Rokumentti
Otsikko: Media

Tiedote 14.9.2005. Julkaisuvapaa heti.

Rokumentti on uusi rock-elokuvafestivaali

Rokumentti on uusi Joensuussa järjestettävä rockelokuvafestivaali. Rokumentti järjestetään 11.-13. marraskuuta piakkoin avautuvassa elokuvateatterikeskus Tapiossa. Festivaalin pääteemana ovat kotimaiset rock-DVD-julkaisut, jotka ovat kasvaneet nopeasti isoksi osaksi suomalaista musiikkiteollisuutta.

Ensimmäinen kattaus ohjelmaa julki

Ensimmäinen Rokumentti on ohjelmalinjaukseltaan lavea. Lähtökohta on, että esitettävillä elokuvilla on jokin merkittävä kytkös rockmusiikkiin, musiikin tekijöihin tai populaarimusiikkikulttuuriin yleisesti.

- Rokumentin lähtökohtana on tuoda vuosittain Joensuuhun kiinnostavimmat rockelokuvaklassikot sekä mielenkiintoisimmat popmusiikin ja elävän kuvan yhdistelmät. Tapahtumalle on tilausta, koska Joensuu ja Pohjois-Karjala tunnetaan sekä rockmusiikista että elokuvista. Lisäksi uusi neljä salia käsittävä elokuvateatterikeskus Tapio tarjoaa festivaalille upeat puitteet ja vieläpä aivan ydinkeskustassa, toteaa festivaalijohtaja Tero Koistinen.

Dokumentteja sekä arkiston uumenista että nykypäivän tekijöiltä

Rokumentti tarjoaa mahdollisuuden tutustua elokuviin arkiston helmistä nykypäivän uutuuksiin. Näytillä on rock-aiheisia elokuvia, dokumentteja ja musiikkivideoita.

Esityksessä ovat mm. Lähikuvassa-sarja (Peter von Bagh, 1983), Sirppi ja Kitara (Marjaana Mykkänen, 1988), Metallican vaikeuksista kertova Some Kind of Monster (Joe Berlinger, 2004) ja Sleep Good - Rock Well -dokumentti 22 Pistepirkosta (Andreas Haaning Christiansen, 2005).

Esille pääsevät myös paikalliset tuotannot, kuten juuri ensi-iltansa Oulun musiikkivideofestivaalilla saanut Kotiteollisuus-dokumentti Rai Rai! (Raja Production, 2005) ja dokumenttielokuva Absoluuttisesta Nollapisteestä - Kymmenen vuoden yksinäisyys (Pauli Hokkanen, 2004).

Jan Ijäksen Suuri suomalainen musiikkitrilogia (2003) kuvaa kolmessa osassaan sahaorkesteri La Sega del Canton ja humppaorkesteri Eläkeläisten matkailua Keski-Euroopassa ja mm. Eläkeläisten 25 tuntia kestäneen Humppamaratonin kulkua kesän 2003 Provinssirockissa. Rokumentti toimii lisäksi yhteistyössä Oulun musiikkivideofestivaalien kanssa. Näytillä on kooste Oulussa palkituista videoista, Pumpeloidut 2005.

Rokumentin järjestäjinä toimivat Digitaalisen elokuvateatterikeskuksen kehittämishanke (Dek-projekti) ja Joensuun Popmuusikot ry yhteistyössä Savon Kinot Oy:n kanssa. Digitaalisen elokuvateatterikeskuksen kehittämisprojektia hallinnoi Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu ja rahoittaa Pohjois-Karjalan maakuntaliitto (EAKR) sekä Savon Kinot Oy.

Ohjelman ensimmäinen erä kokonaisuudessaan esittelyjen kera sekä muuta infoa tapahtumasta on nähtävillä Rokumentin kotisivuilla osoitteessa www.rokumentti.com.

Lisätietoa Rokumentista ja haastattelut:

Festivaalijohtaja Tero Koistinen
Digitaalisen elokuvateatterikeskuksen kehittämishanke
tero.koistinen@ncp.fi

Tietoa Rokumentin tekijöistä:

DEK-projekti: www.cadimef.net/dek/
Joensuun Popmuusikot ry: www.ilosaarirock.fi/popmuusikot/
Savon Kinot Oy: www.savonkinot.fi

Poimintoja esitettävistä dokumenteista

Peter von Bagh: Lähikuvassa (1983, Suomi)

Peter von Bagh oli ensimmäisiä suomalaisia elokuvan ja suomalaisen kulttuurin analyytikoista, jotka alkoivat suhtautua vakavasti suomalaiseen populaarikulttuuriin. Von Baghin ohjaama Lähikuvassa-sarja vuonna 1983 toi suomirockin veteraanit ja silloiset uudistajat ensimmäistä kertaa televisioon. Rockmuusikot pääsivät kertomaan omilla ehdoillaan tekemästään musiikista.

Rockmuusikot eivät näyttäneet enää kummallisia nuorison villitsijöitä, vaan taiteilijoita, jotka todella miettivät mitä tekivät. Von Baghilla onnistui valitsemaan sarjaansa muusikoita, joiden merkitys suomalaiselle musiikille ei ole hälvennyt vielä 2000-luvullakaan.

Rokumentti näyttää sarjan kaikki kahdeksan jaksoa. Dokumenteissa esiintyvät Rauli Badding Somerjoki, Remu Aaltonen, Juice Leskinen, Dave Lindholm, Tuomari Nurmio, Pelle Miljoona, Martti Syrjä & Eppu Normaali sekä Ismo Alanko & Hassisen Kone.

Tuotanto: Yleisradio

Marjaana Mykkänen: Sirppi ja kitara (From Russia with Rock, 1988, Suomi)

Marjaana Mykkäsen klassikkodokumentin aiheena on aikanaan vähän lännessä tunnettu neuvosto-rock. Vuotta ennen Neuvostoliiton hajoamista elokuvan tekijät pääsivät ensimmäisenä ja ainoana länsimaisena kuvausryhmänä kuvaamaan viikon mittaisen Rockpanorama konsertit ja tapahtumat. Sirppi ja kitara oli ensimmäinen kokonaiskatsaus neuvostorockiin ja etenkin sen epävirallisiin edustajiin.

Elokuva sai maailmalla hyvän vastaanoton: se esitettiin yli kymmenellä kansainvälisellä festivaalilla Euroopassa, Amerikassa ja Australiassa. Elokuvassa nähdään kymmenen neuvostoliittolaisen bändin keikkoja, joista Nautilus Pompius teki Suomessakin kiertueen Rockpanoraman ja Sirppi ja kitara -elokuvan mukana tulleen nosteen myötä.

Tuotanto: Villealfa Filmproductions Oy

Sami Parkkinen ja Jaakko Kilpiäinen: Rai Rai! - dokumentti Kotiteollisuudesta (2005)

Joensuulaisen Raja Productionin Rai Rai! on dokumentti (vai pitäisikö sanoa rokumentti...) suomalaisen rockunelman todellisuudesta ja miehisestä rakkaudesta. Suosionsa huipulla rimpuileva Kotiteollisuus-orkesteri kiertää Suomea nauraen ja itkien vedet silmissä itselleen ja yleisölleen. Viriilin poikahuumorin ja alkukantaisen koheltamisen lomassa muusikot Hynynen, Hongisto ja Sinkkonen ihmettelevät nyrjähtänyttä suhdettaan julkisuuteen, rocktähteyteen ja omaan persoonaansa.

Rai Rai! on kertomus suomalaisuudesta, kesäyön vimmasta, katumuksesta, krapulasta ja hurmahenkisestä hulluudesta. www.rajaproduction.fi/rairai/

Tuotanto: Raja Production

Jan Ijäs: Suuri suomalainen musiikkitrilogia (Suomi, 2003)

Jyväskyläläisen Jan Ijäksen Suuri suomalainen musiikkitrilogia kertoo kolmessa osassa sahaorkesteri La Sega del Cantosta ja humppaorkesteri Eläkeläisistä. Tarjolla on ennen näkemätön käsittämätön kokonaisuus, jossa suomalaiset muusikkosankarimatkailijat tutustuvat vieraisiin kulttuureihin ja tekevät uskomattomia, herooisia urheilusuorituksia.

Ensimmäisessä osassa La Sega del Canto -orkesteri seikkailee magyaarein mailla. Toisessa osassa Eläkeläiset urheilevat 24 tuntia humppaa yhtä soittoa Provinssirockissa 2003. Trilogian päätösosassa molemmat orkesterit sekoilevat Saksassa. Ei tätä ymmärrä, mutta vangitsevaa tätä on katsoa.

1. Laulava Saha - La Sega del Canto Budapestissä
  2. Eläkeläiset 10 v - Humppamaratooni