Rokumentti
Otsikko: Media

Tiedote 8.11. Julkaisuvapaa heti.

Rokumentti-seminaari lauantaina 12.11.

Rokumentti-seminaari järjestetään lauantaina 12.11 elokuvateatterikeskus Tapion pääsalissa (sali 1). Seminaarin pääteemana on kotimainen Rock-DVD ja sen asema musiikkimarkkinoilla. DVD on kasvanut nopeassa aikataulussa kiinteäksi osaksi musiikkiteollisuutta. Rokumentti-seminaari on kaikille avoin ja tapahtumaan on vapaa pääsy. Osallistuminen vaatii kuitenkin ilmoittautumisen festivaalin verkkosivujen osoitteessa www.rokumentti.com. Seminaari järjestetään päivällä ennen illan näytöksiä, klo 10-15.

Seminaari on osa uutta Rokumentti-rockelokuvafestivaalia ja samalla jatkoa aikaisemmille Rajatapaus-nimen alla tehdyille seminaaritapahtumille. Seminaarin tarkoituksena on edeltäjänsä tavoin tuoda tietoa, kokemusta ja osaamista paikallisille kulttuurialan toimijoille ja muuten aiheesta kiinnostuneille. Tietoa ja näkemystä tuodaan lähelle musiikintekijää ja kuluttajan arkea. Järjestävänä tahona toimivat Joensuun Popmuusikot ry, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun Mecca-projekti ja Joensuun Yliopiston Mediankoulutusohjelma.

Rokumentti-seminaarissa on puhumassa alan johtavia toimijoita ja musiikkialan vaikuttajia. Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun yliopettaja Jaska Kupiainen avaa seminaarin aiheella "Johdatus DVD:n kehitykseen ja olemukseen". Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajat ÄKT ry:n toiminnanjohtaja Arto Alaspää puolestaan kertaa DVD:n asemaa musiikkimarkkinoilla.

Cyde Hyttisen luotsaama Provisual Oy kuuluu kotimaisten DVD-tuotantojen aktiivisimpiin tekijöihin. Hyttinen valottaa osuudessaan DVD-tuotantojen oikeuksia ja kulurakenteita sekä kertaa eri formaattien elinkaaria ja tulevaisuudennäkymiä.

Timo Halo on tehnyt itseään tunnetuksi mm. Nightwish-dokumentin End Of Innosencen myötä. Mies toimii leikkaajana ja elokuvantekijänä ja on viime aikoina vaikuttanut mm. Äideistä Parhain –elokuvan tekijäjoukoissa. Rokumentti-seminaarin päättää tuotantoyhtiö Raja Productionin Sami Parkkisen ja Jaakko Kilpiäisen osuus, jossa käsitellään esimerkkien tavoin työn, vastuun ja oppimisen yhdistämistä DVD:n tekemiseen. Raja Production toimii vuoden lopulla valmistuvan Kotiteollisuus-dvd:n tuottajana, lisäksi kyseessä on kaksikon ensimmäinen DVD-tuotanto. Tilaisuudessa nähdään pätkiä tulevalta julkaisulta. Paikalla ovat kommentoimassa myös artistivieraat Janne Hongisto ja Jouni Hynynen.

Lisätietoa Rokumentti-seminaarista:

Katri Kilpiä